پیام فارس

آخرين مطالب

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه 13 مهر ماه 1403 | از مطالبات گندمکاران چه خبر؟ اجتماعي

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه 13 مهر ماه 1403 | از مطالبات گندمکاران چه خبر؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - صفحه اقتصاد -
گندم یکی از اساسی‌ترین محصولات مصرفی مردم است و نقش غیرقابل جایگزینی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند. خرید گندم به سبب حساسیت‌های تولید و مصرف آن، تقریبا در انحصار دولت است. در همین‌ حال شاهد اجرای سیاست خرید تضمینی گندم با هدف حمایت از تولید و جهت‌دهی به الگوی کشت کشور هستیم؛ بااین‌وجود در موارد ی دولت‌ها از پس ایفای تعهدات خود نسبت به کشاورزان برنمی‌آیند و همین موضوع نیز حمایت دولت از گندمکاران را بلا‌اثر می‌کند.
اکنون با گذشت بیش از 6 ماه از برداشت گندم در فروردین‌ماه 1403و همچنین وعده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریورماه، هنوز این انتظار به سرانجام مطلوب نرسیده است.
خرید تضمینی؛ له یا علیه گندمکاران؟ برنامه خودکفایی پایدار تولید گندم در کشور از سال 1400 و با خرید 4.5میلیون تن گندم از کشاورزان آغاز شد. میزان خرید تضمینی این محصول در سال 1401 به 7.5میلیون تن و در سال 1402 به 10.5میلیون تن افزایش یافت. میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال جاری حدود 112میلیون تن برآورد شده است. بااین‌وجود عدم پرداخت مطالبات گندمکاران از سوی دولت و وقفه 6ماهه در پرداخت آن، به چالشی برای این قشر بدل شده است.
تلاش‌ برای تسویه مطالبات گندمکاران به کجا رسید؟ سید‌حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در تشریح نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «بخشی از موضوعات برنامه هفتم توسعه به امنیت غذایی و حوزه کشاورزی اختصاص دارد. تاکید دولت و مجلس بر این است که امنیت غذایی برای کشور جزو اولویت‌هاست. گندم یکی از موارد مصداقی امنیت غذایی محسوب می‌شود. خوشبختانه در سال جاری نزدیک به 12میلیون تن گندم خریداری شده و حدود 170هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت و حدود 40هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده است.»
وی تصریح کرد: «به دلیل بسته بودن سقف بودجه با نمایندگان گفت‌وگو کرده‌ایم تا اجازه بگیریم باقی مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم.»
پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران هستیم احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در تذکری از پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران انتقاد کرد و گفت: «وزارتخانه‌های مربوطه پول گندمکاران را پرداخت نکرده‌ و سوخت ادوات کشاورزی را هم نمی‌دهند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.» وی در ادامه خواستار پرداخت مطالبات کشاورزان شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: «برای پرداخت مطالبات گندمکاران حدود 40همت از بدهی دولت باقی مانده است. اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده و حتما پیگیری می‌کنیم که انجام شود.»
حمایتی ناکارآمد علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: فرآیند خرید تضمینی گندم براساس قانون و با هدف حمایت از تولید، تعریف شده است. چنانچه بازار، محصول کشاورز را خریداری نکند، دولت متعهد می‌شود محصول وی را با کف قیمت خریداری کند. بااین‌وجود شیوه عمل به این قانون حمایتی درخصوص خرید تضمینی گندم، صحیح نیست یا با نواقص متعددی همراه است که کارآیی و نقش حمایتی آن را تضعیف می‌کند؛ چراکه از یک‌سو دولت کف قیمت گندم را مشخص می‌کند و مانع هر نوع آزادی عمل کشاورز، اعم از فروش محصول به بازار یا جابه‌جایی آن بین استان‌های مختلف، می‌شود. از سوی دیگر دولت‌ها برخلاف تعهدات قانونی خود، پرداخت مطالبات کشاورزان را با تاخیر طولانی‌مدت انجام می‌دهد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در‌حال‌حاضر کشت دوم گندم در برخی از استان‌های سردسیر ما ازجمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و ... آغاز شده است. اما بخش بزرگی از این کشاورزان هنوز مطالبات خود را از سال زراعی 1403- 1402 دریافت نکرده‌اند. برداشت گندم کشت اول در سال جاری از هفتم فروردین‌ماه آغاز شد. براساس قانون مقرر شده دولت 48 تا 72 ساعت پس از تحویل گندم، موظف به پرداخت هزینه به کشاورز باشد. اما درحال‌حاضر با گذشت 6ماه از خرید گندم کشاورزان توسط دولت، هنوز هزینه خرید آنها به‌طور کامل پرداخت نشده است. این شیوه پرداخت مطالبات کشاورزان با فاصله زمانی طولانی مدت، حمایت موردبحث را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.
کشاورز برای تداوم فعالیت خود و همچنین آغاز کشت دوم نیازمند بذر است و در شرایطی که پرداخت هزینه خرید گندم در موعد مناسب، انجام نمی‌شود، کشاورز ناچار به استقراض یا دریافت تسهیلات با بهره قابل‌توجه برای خرید بذر می‌شود. در همین ‌حال باید تاکید کرد که معیشت کشاورزان به تداوم فعالیت آنها وابسته است و با توجه به شرایط توصیف‌شده، بسیار دشوار خواهد شد.
ایمانی گفت: از هفتم فروردین‌ماه امسال تا هفته‌های اخیر بخش اعظم مطالبات گندمکاران از دولت، باقی مانده بود. در ادامه با ورود رئیس‌جمهوری به این موضوع و دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب و برداشت از صندوق توسعه ملی، بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت شد. هرچند هنوز هم گندمکاران 40هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند. متاسفانه فعلا چشم‌اندازی برای تسویه این طلب وجود ندارد. دولت وعده داده بود که تا پایان شهریورماه مطالبات کشاورزان را صفر کند اما متاسفانه این وعده تاکنون عملیاتی نشده است. با اوصاف یاد‌شده، خرید تضمینی گندم که با هدف حمایت از کشاورز طراحی شده، درنهایت به ضرر کشاورز و گندمکار تمام می‌شود.
ضرورت اصلاح بودجه‌نویسی و تامین نیاز کشاورزان مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد: ما خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقام نمایندگان مردم به این موضوع و تلاش برای رفع مشکلات فعالان عرصه کشاورزی هستیم. به‌علاوه انتظار می‌رود در مراحل تدوین بودجه سنواتی کشور، اعتبارات به‌ گونه‌ای دیده شود که وقتی کشاورز محصول خود را تحویل داد، دولت در بازه زمانی کوتاه، مطالبات آنها را پرداخت کند. در بسیاری از استان‌ها کشاورزان پس از برداشت گندم، کشت دوم دارند و باید از پس تامین هزینه‌های آن بربیایند.
ایمانی گفت: کشاورز اگر بداند که محصول وی را دولت نمی‌خرد، تدبیری می‌اندیشد. ورود به بازار جهانی یا مذاکره با تولیدکنندگان آرد یا تغییر محصول زیر کشت، ازجمله مواردی هستند که می‌توانند در دستور کار کشاورز قرار گیرند. بااین‌وجود باید خاطرنشان کرد گندم محصولی استراتژیک است و نقش انکارناپذیری در تامین امنیت غذایی دارد. بنابراین دولت نمی‌تواند مجوز فروش آزادانه گندم را صادر کند. علاوه‌براین نباید فراموش کرد که فعالان عرصه کشاورزی در ایران حدود 4.5میلیون نفر برآورد می‌شوند. بنابراین خانواده وابسته به این افراد جمعیت قابل‌توجهی از کشور را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین مساله خرید تضمینی از کشاورزان با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است و نمی‌توان آن را با ساده‌سازی ناآگاهانه تقلیل داد. در شرایطی که اقدامات حمایتی دولت از کشاورزان محدود شود، این افراد ناچار به کوچ اجباری به حاشیه شهرها خواهند شد و عموما هم در مشاغل کاذب مشغول می‌شوند. بنابراین باید با دقت‌نظر بیشتری در خصوص مشکلات کشاورزان اندیشه و برنامه‌ریزی کرد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تولید گندم در کشور و تامین نیاز بازار داخلی اظهار کرد: میزان تولید گندم کشور در سال جاری حدود 15میلیون تن برآورد می‌شود. از این میزان تولید، 12میلیون تن آن را دولت خریداری کرده که با وجود آن کشور در تامین گندم خودکفا خواهد شد. بیش از 500هزار تن از این گندم توسط وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان بذر خریداری می‌شود. حدود 1.5میلیون تن از گندم تولیدشده در کشور به‌عنوان بذر خود‌مصرفی استفاده می‌شود. بخشی از این گندم نیز در اختیار عشایر و ... قرار می‌گیرد.
زنگ خطر تولید گندم ایمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت تعیین‌شده برای خرید گندم در سال جاری و ارزیابی نرخ تعیین‌شده برای این محصول اظهار کرد: در قانون خرید تضمینی، 4 فاکتور هزینه‌های تولید یک واحد متعارف، آخرین نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی، نرخ مبادله کالا درون بخش و بیرون بخش و نرخ مشابه محصول در خارج از کشور به اضافه هزینه‌های مترتب بر آن مورد توجه قرار می‌گیرد و براساس آن قیمت نهایی توسط شورای قیمت‌گذاری تعیین می‌شود. در جلسات برگزارشده با هدف تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، اعضای شورای قیمت‌گذاری با در نظر گرفتن شاخصه‌های یادشده روی قیمت 23هزار تومانی، توافق داشتند. شورای قیمت‌گذاری از تشکل‌های فعال در حوزه گندم، مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی، دفتر گندم و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود. اما درنهایت نرخ فروش تضمینی گندم با اعمال نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که تامین منابع را بر عهده دارد، برابر 20هزار و 500تومان تصویب شد. البته بنیاد ملی گندمکاران این مصوبه را امضا نکرد، هرچند قیمت یادشده با اکثریت آرا به‌تصویب رسید. بنیاد ملی گندمکاران هنوز هم به این نرخ معترض است و درصدد آن است تا در تعامل با ریاست‌جمهوری، جایزه تحویل یا جایزه جشن خودکفایی، رقمی را به قیمت مصوب‌شده اضافه کنند.
ایمانی تاکید کرد: براساس برنامه هفتم توسعه، کشور باید به 90درصد خودکفایی در محصولات کشاورزی برسد. اما در شرایطی که هیچ حمایت کارآمدی از کشاورز انجام نمی‌گیرد و این افراد درگیر حداقل‌های تامین معیشت هستند، هدف یاد‌شده دور از دسترس به‌ نظر می‌رسد. بنابراین از اعضای شورای قیمت‌گذاری و نمایندگان ناظر در شورای قیمت‌گذاری انتظار می‌رود با توجه به گرانی سرسام‌آور و هزینه‌های تولید از قبیل کود، بذر، تراکتور، دستمزدها، خدمات، قطعات یدکی و سموم و...، قیمت منطقی و منصفانه‌ای برای محصولات کشاورزی تعیین کند. چنانچه این هدف محقق نشود به دلیل عدم بضاعت مالی کشاورزان قطعا نه خودکفایی استمرار خواهد یافت و نه 90درصد خودکفایی در برنامه هفتم توسعه به نتیجه می‌رسد.
الزامات حمایتی از کشاورزان خرید تضمینی گندم یکی از سیاست‌های اصولی بوده که در سال‌های اخیر با هدف جهت دادن به الگوی کشت و بهره‌برداری از اراضی کشور انجام شده است. این اقدام در تامین امنیت غذایی کشور نیز موثر بوده است. بااین‌وجود گندمکاران انتقادات بجایی نسبت به روند اجرای این قانون مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد از کارایی آن کاسته است. بی‌توجهی به شاخصه‌های قانونی مطرح‌‌شده در تعیین نرخ تضمینی گندم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که به ضرر کشاورزان منتهی می‌شود. در همین ‌حال دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان، کوتاهی دارد و آن را با تاخیر طولانی‌مدت انجام می‌دهد که همین موضوع نیز از کارآیی و اثربخشی این قانون می‌کاهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/861488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال تایمز: اوکراین خسته است

سلامتی چگونه ذخیره می‌شود؟

غذا درمانی به شیوه طب ایرانی

غذاهایی که با مصرفشان لاغر خواهید شد!

نظام مالیاتی دست به کار شد

روایت تسنیم از مدیریت هیجانات بازار ارز

کاهش 1000تومانی تتر

آخرین آمار از میزان مصرف نان در کشور

حباب سکه 8.7 میلیون تومان شد

کارت های امروز ماسک امپایر جمعه 13 مهر و شنبه 14 مهر + کد یوتیوب و معمای متنی و تصویری روز ایلان ماسک

مدارس مرکزی فردا 14 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس مرکزی شنبه 14 مهر 1403

نخستین یونیت سیار دندانپزشکی در خدمت مناطق محروم فارس

آخرین اخبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان امروز جمعه 13 مهر

قیمت طلا امروز جمعه 13 مهر 1403/ قیمت افزایشی شد

کد تپ سواپ امروز جمعه 13 مهر و شنبه 14 مهر : جواب تسک Selling CANVA Templates

پیش بینی قیمت طلا فردا شنبه 14 مهر 1403

قیمت دلار و قیمت ین ژاپن امروز جمعه 13 مهر ماه 1403 | ین دلار رو از رو برد؟

کد تپ سواپ امروز 13 مهر + کد همه ویدئوهای TapSwap

پیش بینی وضعیت آب و هوا قزوین فردا شنبه 14 مهر ماه 1403 | هوای قزوین چجوریه؟

ضرورت پاسخگویی به شبهات جامعه به شکل مستند و مستدل از سوی بانوان مبلغه

قیمت دلار، طلا و دینار امروز جمعه 13 مهر ماه 1403 | طلا چقدر شد؟ دینار چند؟

قیمت طلا و سکه امروز جمعه 13 مهر 1403 + جدول

اخبار ورزشی 13 مهر استان قزوین

معرفی امام جمعه جدید شهر انبار الوم

جواب سوال روزانه تایم فارم 13 مهر ماه

پخش زنده بازی های فوتبال امروز جمعه 22 مهر از شبکه تلویزیونی + آنتن و سایت آپارات

جواب پازل دورف امروز میجر 13 مهر+عکس

مدارس قزوین فردا 14 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس قزوین شنبه 14 مهر 1403

معمای روز ماسک امپایر: 13 مهر + کد یوتیوب و کارت‌های امروز

مدارس خوزستان فردا 14 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس خوزستان شنبه 14 مهر 1403

نقش مهم روضه‌های خانگی در انتقال مفاهیم تربیتی و فرهنگی

سود سهام عدالت در مهر ماه: خبر خوش برای سهامداران

پیش بینی وضعیت آب و هوا همدان فردا شنبه 14 مهر ماه 1403 | از آب و هوای همدان چه خبر؟

گزارش مهر از حمله سحرگاه رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی بیروت

دعای روز جمعه 13 مهر 1403 و متن زیارت امام زمان (عج)

لیر گران شد؟ / قیمت لیر ترکیه امروز جمعه 13 مهر ماه 1403

تلاش برای مهار آتش در منطقه حفاظت شده بمو

نقش مهم بانوان مبلغه در تبیین و تبلیغ معارف الهی

ایران اسلامی سنگر مدافعان اسلام و منتظران امام زمان (عج) است

پیش بینی وضعیت آب و هوا خوزستان فردا شنبه 14 مهر ماه 1403 | هوای خوزستان در چه وضعیتی است؟

مادر سودابه بیضایی از خودش هم جوانتر است/ عکس

ترافیک سنگین در برخی مقاطع محور‌های شمالی کشور (13 مهر 1403)

زنگ شیر پگاه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در آستانه هفتادمین سالگرد برند معظم «پگاه» در شهر شیراز و شهرستان‌های استان فارس نواخته شد

امام جمعه شیراز: وعده صادق 2 نشان‌دهنده عزم نظام اسلامی در دفاع از امت اسلام بود

پیش بینی وضعیت آب و هوا اردبیل فردا شنبه 14 مهر ماه 1403 | حتما اردبیلی ها بخوانند

مانات چقدر شد؟ / قیمت مانات آذربایجان امروز جمعه 13 مهر ماه 1403

پیش بینی وضعیت آب و هوا خراسان شمالی فردا شنبه 14 مهر ماه 1403 | هشدار جدی به این استان

کارت های بازی امپایر ماسک امروز جمعه 13 مهر

دلار کاهشی می‌شود (13 مهر 1403)

ترافیک سنگین در برخی مقاطع محور‌های شمال کشور (13 مهر 1403)